تحلیلی فقهی بر آرایش چهره بازیگر (گریم) در هنرهای نمایشی
نویسندگان
چکیده
یکی از مسائل مهم بازیگری زن و مرد در عرصه هنرهای نمایشی پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف فقهی بازیگری زن و مرد در این عرصه می باشد که در این زمینه بحث آرایش و گریم زن و مرد بازیگر در صحنه نمایش است که جزء مباحث مستحدثه و جدید پیش روی فقیهان جامعه اسلامی می باشد. با توجه به اینکه استفاده از آرایش توسط زنان برای زیباتر شدن آنان نزد مردان صورت می گیرد و آرایش کردن زنان به ویژه آرایش صورت، یک نوع زینت به حساب می آید؛ طبق روایات و نظر فقها باید از نامحرم پوشانیده شود؛ زیرا که باعث مفسده و جلب توجه مرد نامحرم به سمت زن می گردد. ولی با توجه به احادیثی که آشکار کردن زینت ظاهری که شامل دست و صورت زن می شود را جایز شمرده است، می توان حکم به حلیت، این عمل را توسط زنان داد. در بحث گریم زن بازیگر باید این نکته را مد نظر قرار داد که، گریم برای زن بازیگر در حکم زینت برای وی و باعث جلب توجه مردان نامحرم نگردد. درنتیجه، اگر ما گریم زن بازیگر را از آرایش کردن وی متمایز گردانیم و گریم را یک نوع تغییر چهره موقت برای ایفای نقش توسط زن بازیگر بدانیم تنها در صورتی این عمل جایز می باشد که گریم زن بازیگر مانند آرایش صورت یک زن عادی و معمولی، برای مرد نامحرم ریبه ناک و جذاب نباشد. در غیر این صورت، هیچ تفاوتی بین گریم زن بازیگر و آرایش کردن وی در برابر مردان نامحرم باقی نمی ماند.
منابع مشابه
تحلیلی بر عناصر شبه زبانی در آثار نمایشی
برای ارائه تعریفی جامع از زبان دراماتیک، لازم است که عناصر و اجزای مشخص کننده نوع تئاتر مورد بررسی قرار گیرند و این مطالعه و بررسی از بدو تکوین اثر آغاز و به صحنه گذاری آن ختم میشود، زیرا مولف و آفریننده اثر با انتخاب یکی از شقوق تئاتر ناگزیر است برای آن صورت و شکلی خاص را در نظر بگیرد و عناصری را در آن مدخلیت دهد تا به تأثیر خاصی دست یابد به گونه ای که متن نمایشی بتواند در شرایط خاص تماشاگران...
متن کاملتوسلات ادبیات عرفانی به هنرهای سنتی نمایشی با تکیه بر نمایش عروسکی
یکی از زمینهها در پژوهشهای ادبیبررسی پیوند هنر و ادبیات و دادوستدهایی است که از دیرباز میان این دو در جریان بوده است. از جلوههای آمیختگی ادبیات و هنر که به درستی توجه پژوهشهای پیشین را جلب نکرده آن است که عارفان ایرانی و عرب، در تألیفات منظوم و منثور خود، توسلات شگفتانگیزی به هنرهای نمایشی عروسکی داشتهاند. این پژوهش با دقت نظر در رویکرد هنرمندانة عارفان به نمایش عروسکی، بهویژه نمایش س...
متن کاملمرکز هنرهای نمایشی
با بررسی اجمالی از تاثیر مجموعه نمایشی و نقش آن در اعتلای فرهنگ یک جامعه می توان گفت سینما با ریشه ای نو پا و تئاتر با یک حالت بومی فراموش شده در ایران متظاهر می شود. تئاتر ایرانی هر چند که در دربار پادشاهان بصورت تغذیه و قبل از اسلام بصورت مجالس سرور سابقه طولانی دارد و در کنار آن پرده داری و معرکه گیری نیز تظاهر کرده است با این حال در زمان حاضر فاقد هر گونه محتوای لازم تئاتر مناسب زمان است . ...
15 صفحه اولکاوشی در نظام حقوق اداری صدور مجوز هنرهای نمایشی در ایران
هنرهای نمایشی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فارغ از حقوق مربوط به مالکیت مادی و معنوی، همچنان در دایره حقوق اداری قرار دارد. امری دارای ابعاد دوگانه دخالت و نظارت حکومت با نمایندگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که وجه ارشاد آن، بسیار پررنگ تر از حمایت از این آثار است. برقراری نظام صدور مجوز و لزوم اجازه گرفتن هنرمند از حکومت قبل از تولید و نمایش آثار، منجر به ایجاد ساختار و روندهای پیچیده...
متن کاملشیرین در گفتمان اسطورهای معاصر و بازنمود آن در هنرهای نمایشی
اسطورههای زنانه در ادبیات و هنر ایرانی حضوری کمرنگ دارد که بیانگر گذشتهای تکصداست. امروزه، در جهان چندصدایی معاصر و با حضور زنان، اسطورههای زنانه اهمیت یافته و بخش قابل توجهی از هنر و ادبیات را به خود اختصاص داده اند. یکی از مهمترین این اسطورهها در ادبیات و هنر ایرانی اسطوره «شیرین» است. که به تنهایی و یا گاه با خسرو و فرهاد سهگانهای را شکل میدهند که موضوع آفرینش آثار متعدد ادبی و ه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دین و ارتباطاتناشر: دانشگاه امام صادق (ع)
ISSN
دوره 21
شماره 46 2015
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023